ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 上武大学看護学部紀要

看護学生の不安に対する認知的評価と Sense of Coherence との関連

https://jobu.repo.nii.ac.jp/records/282
https://jobu.repo.nii.ac.jp/records/282
bb073460-a007-4c04-b064-3fcbc8146ecb
名前 / ファイル ライセンス アクション
731-05(1)-002.pdf 731-05(1)-002 (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-02-04
タイトル
タイトル 看護学生の不安に対する認知的評価と Sense of Coherence との関連
タイトル
タイトル The study on the relation between the cognitive evaluation to nursing student's anxiety and Sense of Coherence
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 首尾一貫感覚
キーワード
主題Scheme Other
主題 不安
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 sense of coherence
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 anxiety
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 本江, 朝美

× 本江, 朝美

WEKO 320

本江, 朝美

ja-Kana ホンゴウ, アサミ

Search repository
高橋, ゆかり

× 高橋, ゆかり

WEKO 321

高橋, ゆかり

ja-Kana タカハシ, ユカリ

Search repository
桑田, 恵子

× 桑田, 恵子

WEKO 322

桑田, 恵子

ja-Kana クワタ, ケイコ

Search repository
杉山, 洋介

× 杉山, 洋介

WEKO 323

杉山, 洋介

ja-Kana スギヤマ, ヨウスケ

Search repository
谷山, 牧

× 谷山, 牧

WEKO 324

谷山, 牧

ja-Kana タニヤマ, マキ

Search repository
益子, 直紀

× 益子, 直紀

WEKO 325

益子, 直紀

ja-Kana マシコ, ナオキ

Search repository
吉岡, 一実

× 吉岡, 一実

WEKO 326

吉岡, 一実

ja-Kana ヨシオカ カズミ

Search repository
HONGO, Asami

× HONGO, Asami

WEKO 327

en HONGO, Asami

Search repository
TAKAHASHI, Yukari

× TAKAHASHI, Yukari

WEKO 328

en TAKAHASHI, Yukari

Search repository
KUWATA, Keiko

× KUWATA, Keiko

WEKO 329

en KUWATA, Keiko

Search repository
SUGIYAMA, Yosuke

× SUGIYAMA, Yosuke

WEKO 330

en SUGIYAMA, Yosuke

Search repository
TANIYAMA, Maki

× TANIYAMA, Maki

WEKO 331

en TANIYAMA, Maki

Search repository
MASHIKO, Naoki

× MASHIKO, Naoki

WEKO 332

en MASHIKO, Naoki

Search repository
YOSHIOKA, Kazumi

× YOSHIOKA, Kazumi

WEKO 333

en YOSHIOKA, Kazumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、学生の看護を学ぶにあたって生じる不安に対する認知的評価とSOCとの関連について検討した。 その結果、学生の不安には、専門的知識や技術、人間関係に関する現実的な不安と、対象が不明瞭で漠然とした神経症的な不安が認められた。しかし、それらの不安は、マイナスに影響すると認知するものだけではなく、プラスに影響すると認知するものも認め、後者は有意にSOC得点が高かった。さらに学生のSOC得点は、状態不安得点ならびに特性不安得点と有意な負の相関関係を認めた。またSOC高群では、看護を学ぶ不安がプラスに影響する群がいずれにも影響しない群より特性不安が低得点を示し、SOC低群では、看護を学ぶ不安がプラスにのみ影響する群が両面に影響する群およびマイナスにのみ影響する群より状態不安が有意に低得点であった。さらに看護学生のSOCは、状態不安がマイナスに及ぼす影響に対して交互作用効果も有した。 以上より、不安をあたかも自らに授かった挑戦と受け止め、それに意味を見出し、打ち勝つために最善をつくすというSOCの、積極的なストレス対処能力としての理論的枠組みを支持する結果が示唆された。また、看護基礎教育において、看護学生が自らの不安に気づき、不安がプラスに影響すると認知することを促すために、SOCの保持・増進の必要性が示唆された。
The purpose of this study is to examine the relation between SOC (sense of coherence) and the cognitive evaluation for anxiety of nursing students. We found that nursing students have realistic anxiety with the nursing knowledge, nursing skill, and interpersonal relationship and neurosis anxiety with indistinct cause. However, these uneasiness admitted not only the one recognizing that the students influenced the minus but also the one recognized to be an influence on the plus, and the SOC score of the latter was significantly high. In addition, the SOC score of nursing student showed significant negative correlation with state anxiety score and trait anxiety score. Moreover, in SOC high group, trait anxiety score of the students that anxiety by which nursing was learnt influenced the plus was lower than that of the students which does not influence either. In SOC low group, state anxiety score of the students that anxiety by which nursing was learnt influenced the plus was lower than those influenced both or the minus. And the SOC score of nursing students had the effect of an alternate action for the influence which state anxiety exerted on the minus. It was clarified from this study that SOC showed the result of supporting a theoretical frame as positive stress-coping. Moreover, the necessity of maintenance and the improvement of SOC was suggested because nursing students noticed their anxiety and promoted recognition that anxiety influenced the plus.
書誌情報 上武大学看護学部紀要. 2009, vol.5, no.1, p.2-11
en : Jobu Daigaku Kango Gakubu kiyo (Bulletin of Faculty of Nursing, Jobu University). 2009, vol.5, no.1, p.2-11

巻 5, 号 1, p. 2-11, 発行日 2009-12-28
出版者
出版者 上武大学看護学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-747X 1884-7315
論文ID(NAID)
識別子タイプ NAID
関連識別子 110007492542
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:12:08.208295
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3